خودرو

تاریخ تولید لاستیک خودرو و انقضای آن را از کجا ببینیم؟ آپدیت ۱۴۰۳

تاریخ ساخت لاستیک و تعویض به موقع آن همراه با کیفیت مواد در عملکرد صحیح تایر تاثیر می گذارد. در این میان، بسیاری از مردم توجه ندارند تاریخ انقضا لاستیک خودرو و فقط وقتی ظاهر سالم و جدید را می بینند، لاستیک های انبار شده و کهنه می خرند. لاستیک هایی که با وجود پرداخت هزینه بالا، زندگی مفید آنها بسیار کم هستند.

متاسفانه در بازار تایر ایران تعداد بیشماری لاستیک خارجی تاریخ مصرف گذشته و در دست دوم فروشی ها نگهداری می شود و در بسیاری از موارد تشخیص آن از لاستیک های کمتر از ۵ سال کار آسانی نیست. به همین دلیل، در این مقاله یاد می گیریم که چگونه خواندن تاریخچه تولید لاستیک خودرو ما در اسرع وقت هزینه را پرداخت کرده و به شما کمک خواهیم کرد لاستیک بخرید درست انتخاب کن.

تاریخ ساخت لاستیک خودرو کجا نوشته شده است؟

وضعیت نامناسب جاده های کشور، رعایت نکردن سرعت مناسب و بسیاری موارد دیگر می تواند از آن باشد علل سایش لاستیک و توانایی آن را در گرفتن سطح زمین کاهش می دهد که اهمیت توجه به تاریخ ساخت لاستیک خودرو و عمر مفید آنها را افزایش می دهد. همچنین استفاده از لاستیک های کهنه و تاریخ مصرف گذشته خطر واژگونی را افزایش می دهد، زیرا لاستیک در حفظ تعادل خودرو بسیار مهم است.

تاریخ تولید لاستیک کجا نوشته شده؟تاریخ تولید لاستیک کجا نوشته شده؟

تشخیص لاستیک های جدید از لاستیک های استوک از روی ظاهر لاستیک امکان پذیر نیست و تنها راه تشخیص لاستیک های نو از قدیمی توجه به تاریخ ساخت لاستیک است. برای تشخیص تاریخ ساخت لاستیک خودرو کافی است به اعداد قرار داده شده در رینگ یا فاق لاستیک دقت کنید.

چگونه تاریخ ساخت لاستیک خودرو را محاسبه کنیم؟

چهار رقم آخر وارد گیج فشار باد لاستیک می شود تاریخ ساخت لاستیک را نشان می دهد که دو رقم اول هفته ساخت و دو رقم آخر سال ساخت لاستیک را نشان می دهد. همچنین توجه داشته باشید که تاریخ ساخت درج شده بر روی تمامی لاستیک های ایرانی و غیر ایرانی در AD می باشد.

چگونه تاریخ ساخت لاستیک خودرو را محاسبه کنیم؟چگونه تاریخ ساخت لاستیک خودرو را محاسبه کنیم؟

ماندگاری لاستیک خودرو چند سال پس از تولید است؟

اگرچه مدت زمان ماندگاری لاستیک های خودرو بسته به فناوری به کار رفته در تولید آنها متفاوت است، اما طبق استانداردهای ارائه شده توسط وزارت حمل و نقل آمریکا، ماندگاری لاستیک ها به طور متوسط ​​است. ۵ سال پس از تولید بعد از این مدت می شود، حتی اگر استفاده نشود، لاستیک ماشین خراب شده و بهتر است از آن استفاده نکنید.

پس از گذشت ۵ سال از تاریخ تولید لاستیک، مواد به کار رفته در آن کیفیت خود را از دست می دهند. علاوه بر این، تغییرات استاتیکی که در لاستیک ایجاد شده و از بین رفتن مواد ضد اوزون و ضد اکسیژن موجود در آن، روند پوسیدگی لاستیک را تسریع کرده و بافت آن را از بین می برد.

بنابراین برای جلوگیری از لاستیک براست یا هر اتفاق ناخوشایند دیگری که سلامتی شما را به خطر می اندازد به عمر مفید آن توجه کنید. عمر مفید لاستیک های فرسوده نیز بسته به نوع و وضعیت جاده، سرعت وسیله نقلیه، کیلومترهای طی شده و وزن وسیله نقلیه متفاوت است.

تخریب بافت لاستیک قدیمیتخریب بافت لاستیک قدیمی
تخریب بافت لاستیک قدیمی

نادیده گرفتن عمر مفید لاستیک خودرو و استفاده از لاستیک های تاریخ مصرف گذشته خطرات جانی و مالی زیادی را به همراه دارد و خسارات جبران ناپذیری به سرنشینان خودرو وارد می کند. بنابراین، با توجه به توصیه های متخصص در کنار مکانیک، پیشنهاد می کنیم که آگاه باشید تاریخ ساخت و تاریخ انقضای لاستیک ها، لاستیک خودرو را در اسرع وقت تعویض کنید، حتی اگر از آن استفاده نکرده اید.

سوالات متداول در مورد تعیین تاریخ ساخت لاستیک

اعداد ۴ رقمی روی لاستیک خودرو چه چیزی را نشان می دهد؟

دو رقم اول نشان دهنده هفته ساخت و دو رقم آخر نشان دهنده سال ساخت لاستیک است.

بهترین زمان برای تعویض لاستیک چه زمانی است؟

تاریخ انقضای لاستیک ۵ سال پس از تولید درسته و بهتره لاستیک رو بعد از ۳ سال عوض کنی.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • ۵ دلیل مهم برای اینکه تخصص خودروی خود را به یک متخصص بسپارید
  • راهنمای جامع فروش خودرو در محرمکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا