خودرو

بهترین راه‌های کاهش مصرف سوخت آپدیت ۱۴۰۳


راه های کاهش مصرف سوخت موضوع این مقاله از سری مقالات فنی مجله مکانیک همراه با توجه به افزایش قیمت سوخت، قصد داریم راهکارهای کاهش مصرف سوخت و مدیریتی ارائه کنیم که با استفاده از آن ها مصرف سوخت خودرو خود را کاهش دهید.

با یک کلیک استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری نگران نباشید اینجا دریافت می کنم

این روزها با توجه به افزایش قیمت سوخت و سهمیه بندی بنزین، کاهش مصرف سوخت خودروها به موضوعی مهم برای دارندگان خودرو تبدیل شده است. در واقع با راهکارهای ساده علاوه بر صرفه جویی در هزینه می توان از مصرف بی رویه بنزین جلوگیری کرد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا بهترین راه های کاهش مصرف سوخت را برای شما دوستان عزیز توضیح دهیم.

با راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو خود آشنا شوید

  • از راندن خودرو در محل خودداری کنید: یکی از مواردی که باعث افزایش مصرف سوخت در محل می شود ماشین در حال اجرا است؛ اگر خودرو در آتش باشد به این معنی است که خودرو بدون هیچ حرکتی در حال مصرف سوخت است. به همین دلیل، اکثر کارشناسان توصیه می کنند چراغ های قرمز نور بالای خودروی خود را خاموش کنید.
  • درپوش مخزن را بررسی کنید: یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش مصرف سوخت، بررسی سرویس پذیری درب بنزین خودرو است. باز گذاشتن باک بنزین باعث تبخیر گاز و در نتیجه افزایش مصرف سوخت خودرو می شود.
  • بهترین راه برای کاهش مصرف سوختبهترین راه برای کاهش مصرف سوخت

    • رانندگی روان: از شتاب گیری و افزایش سرعت ناگهانی و ناگهانی خودداری کنید و سعی کنید به آرامی و پیوسته فشار روی پدال گاز را افزایش دهید. سرعت بالا به طور طبیعی مصرف سوخت خودرو را افزایش می دهد، بنابراین همیشه در محدوده سرعت مطمئن و قانونی رانندگی کنید. با کاهش سرعت خود به ۱۰ کیلومتر در ساعت، می توانید تا هفت درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.
    • استفاده از دنده های سبک تر: برای کاهش مصرف سوخت خودرو بهتر است از دنده های سبکتر استفاده کنید البته از آنها به درستی استفاده کنید.
    • رانندگی با دریچه گاز کم و دور موتور پایین: رانندگان حرفه ای همیشه با بنزین کم و دور موتور پایین رانندگی می کنند که خود در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار است.
      • رانندگی با شیشه های بسته: پایین بودن شیشه ها منجر به افزایش مقاومت هوا و در نتیجه افزایش مصرف سوخت خودرو می شود. این امر به ویژه در مورد خودروهای داخلی که آیرودینامیک آن ها طراحی قابل قبولی ندارد، موثرتر خواهد بود.
      • تنظیم هوا در چرخ ها: در صورت عدم تنظیم صحیح لاستیک ها باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می شود. با کاهش یا افزایش دمای هوا و تغییر فصول، لازم است فشار باد لاستیک ها متناسب با فصل کاهش یا افزایش یابد. برای تنظیم هوا به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید و هوای لاستیک را بر اساس این اطلاعات تنظیم کنید.
      • بهترین راه برای کاهش مصرف سوختبهترین راه برای کاهش مصرف سوخت

        • استفاده از کروز کنترل: استفاده از کروز کنترل می تواند با تنظیم پدال گاز روی سرعت مورد نظر و ثابت نگه داشتن دور موتور در خودرو، مصرف سوخت را کاهش دهد.
        • بدون حمل بار اضافی: تا جایی که می توانید خودروی خود را سبک کنید و از حمل بار اضافی و غیر ضروری در صندوق عقب و صندوق عقب خودرو خودداری کنید. شایان ذکر است که با توجه به افزایش مقاومت هوا، بسته شدن مسیر بار منجر به افزایش مصرف سوخت خودرو می شود. هر ۵۰ کیلوگرم بار اضافی، مصرف سوخت خودرو را یک تا دو درصد افزایش می دهد.
        • قبل از خاموش شدن وز نکنید: متأسفانه بسیاری از افراد قبل از خاموش کردن خودرو چندین بار پدال گاز را فشار می دهند! این امر نه تنها هیچ مزیتی ندارد، بلکه منجر به سایش زودهنگام سیلندر و افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.
          • تعویض فیلتر هوا: فیلتر هوا را به صورت دوره ای چک کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. فیلتر هوای کثیف در جریان هوای ورودی به موتور اختلال ایجاد می کند و باعث احتراق ناقص می شود. به همین دلیل موتور نسبت به حالت استاندارد قدرت کمتری تولید می کند و باید فشار بیشتری به پدال گاز وارد شود که به راحتی می توان مصرف سوخت خودرو را افزایش داد.
          • در مکان های سرپوشیده و خنک پارک کنید: گرما باعث تبخیر بنزین می شود که به معنای افزایش مصرف سوخت خودرو است. علاوه بر این، پارک در پارکینگ های سرپوشیده به معنای عدم نیاز به تهویه مطبوع در فصول گرم سال است که باعث کاهش مصرف سوخت خودرو می شود.
          • از ترمزهای متوالی خودداری کنید: ترمز طولانی مدت در جاده علاوه بر اینکه باعث ساییدگی دیسک و لنت ترمز می شود، مصرف سوخت خودرو را نیز افزایش می دهد. اگر از ترمز خود به درستی و به موقع استفاده کنید، تا ۳۵ درصد در مصرف سوخت خودرو خود صرفه جویی خواهید کرد.
          • بررسی لاستیک خودرو: یکی از راه های کاهش مصرف سوخت بالانس کردن لاستیک خودرو است. لاستیک های خودرو سطح تماس خودرو با جاده را ایجاد می کنند و خودرو بر روی آنها حرکت می کند، بنابراین طبیعی است که سلامت آن ها تاثیر بسزایی در عملکرد خودرو و مصرف سوخت داشته باشد. چرخ های نامتعادل فشار بیشتری به موتور خودرو وارد می کنند و موتور برای حرکت خودرو به انرژی بیشتری نیاز دارد و در نتیجه سوخت بیشتری مصرف می شود. عدم تعادل چرخ در واقع باعث کاهش بازده کلی خودرو و افزایش مصرف سوخت خودرو می شود.
          • به حداقل رساندن استفاده از خنک کننده ها: استفاده از تهویه مطبوع باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می شود اما در نظر داشته باشید که شیشه های کم به خصوص در بزرگراه ها به دلیل سرعت بالا مصرف سوخت خودرو را بیشتر از کولر افزایش می دهد.
          • مصرف سوخت را کاهش دهیدمصرف سوخت را کاهش دهید

            • تعمیر جلوی خودرو: هنگامی که زاویه چرخ ها به هم می خورد یا سیستم تعلیق تنظیم نمی شود، موتور برای به حرکت درآوردن چرخ ها به قدرت بیشتری نیاز دارد. در نتیجه بنزین بیشتری مصرف می شود و البته استهلاک لاستیک ها نیز افزایش می یابد; بنابراین اگر احساس کردید که خودرو به یک سمت کشیده می شود یا زاویه چرخ ها به هم ریخته است، در اسرع وقت آنها را اصلاح کنید تا مصرف سوخت خودرو بیش از حد افزایش نیابد.

            • روغن موتور مناسب را انتخاب کنید: تعویض صحیح روغن موتور در فواصل زمانی منظم و استاندارد علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث افزایش راندمان موتور نیز می شود. با انتخاب روغن موتور مناسب برای خودروی خود می توانید مصرف سوخت را دو درصد کاهش دهید.
            • خلاصه راه های کاهش مصرف سوخت

              راه های کاهش مصرف سوختراه های کاهش مصرف سوخت

              با رعایت نکات ذکر شده می توانید مصرف سوخت و هزینه های نگهداری خودرو را کاهش دهید. در ضمن دقت داشته باشید با توجه به کیفیت پایین بنزین در کشور ما، بهتر است انژکتور خودرو را در فواصل زمانی معینی بشویید. زیرا انژکتور کثیف نمی تواند میزان سوخت و هوا را به خوبی تنظیم کند و در نتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد.

              فرقی نمی کند با چه خودرویی ایرانی یا خارجی با مصرف کم یا زیاد رانندگی می کنید، برای حفظ منابع ملی و کاهش هزینه های جانبی، همیشه به موضوع کاهش مصرف سوخت خودرو توجه کنید.

              مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

              عوامل موثر بر مصرف سوخت خودرو

              دلایل افزایش مصرف سوخت در خودرو چیست؟

              عمر مفید خودرو چقدر است؟

              چگونه از خودروها بهتر نگهداری کنیم؟

              میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا