خودرو

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت چیست و چگونه کار میکند ؟ آپدیت ۱۴۰۳

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت این یکی از پیشرفته ترین سیستم های ضد سرقت در جهان است. ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت در واقع یک سیستم پیشرفته امنیتی و پیشگیری از سرقت خودرو است که بر روی تمامی خودروهای جدید نصب می شود. با کمک این مکانیسم، یک قفل نرم افزاری فعال می شود ECUانژکتوری تعبیه شده است که از روشن شدن موتور خودرو جلوگیری می کند و تا زمانی که کلید باز نشود، خودرو روشن نمی شود و روشن نمی شود و در نتیجه اقداماتی مانند کوتاه کردن پین های سوئیچ و غیره برای روشن شدن خودرو کاملا بی اثر می شود.

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

استفاده از ایموبلایزر یا کلید ضد سرقت عملکرد هر سه قسمت ذکر شده را از کار می اندازد و در نتیجه خودرو اصلا حرکت نمی کند.

۱٫ استارت موتور

۲٫ سیستم سوخت

۳٫ سیستم احتراق

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت هنگامی که روی یک ماشین فعال است، تنها کلیدی است که می تواند ماشین را روشن کند. این سوئیچ است که کد تعریف شده روی آن همان کدی است که روی محل سوئیچ تعریف شده است، در غیر این صورت کلیدهای مشابه با کدهای مختلف باعث روشن شدن خودرو نمی شوند و خودرو را در برابر سارقان ایمن می کند.

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت چگونه کار می کند؟

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقتایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

در حین ساخت خودرو، قبل از اینکه خودرو روشن شود، سوئیچ خودرو توسط دستگاه عیب یاب کد گذاری شده و این کد در حافظه سوئیچ ذخیره می شود. همچنین این کد در سیستم ایموبلایزر خودرو که شامل آنتن ترانسپوندر می باشد نیز موجود است ECU داده می شود.

آنتن ترانسپوندر دارای یک برد الکترونیکی و یک سیم پیچ است که در زیر فرمان خودرو نصب می شود که می تواند میدان مغناطیسی کوچکی ایجاد کند.

هنگامی که سوئیچ در موقعیت اصلی قرار می گیرد، تراشه حافظه کلید در ناحیه مغناطیسی ترانسپوندر قرار می گیرد و همزمان با استفاده از فناوری فعال می شود. RFID باعث می شود به محض ورود سوئیچ به موقعیت اصلی، بدون نیاز به برق و بدون زمان، اطلاعات روی کلید خوانده شود (این فعالیت تنها در کسری از ثانیه انجام می شود). اگر این اطلاعات روی کلید ضد بلوک (رمز عبور یا کد دسترسی) درست است و همان اطلاعاتی که در ترانسپوندر وجود دارد، ماشین روشن می شود. در غیر این صورت خودرو روشن نمی شود و فقط روشن می شود.

برای نشان دادن سیستم ایموبلایزر یا کلید ضد سرقت در خودروها، چراغ قرمز چشمک زن روی داشبورد خودرو وجود دارد. این چراغ با استارت زدن خودرو خاموش می شود.

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت چگونه غیر فعال می شود؟

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقتایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت وقتی ماشین با موفقیت راه اندازی شود غیرفعال می شود. برای روشن کردن خودرو باید کلید اصلی را داشته باشید که کد امنیتی روی آن با کد موجود در مرکز کنترل مطابقت دارد، در این مرحله یک اتصال القایی ایجاد می شود که باعث روشن شدن خودرو می شود. در غیر این صورت حتی در صورت احتراق نیز خودرو روشن نمی شود.

کدام سیستم ضد سرقت مناسب تر است؟

حال با توجه به مطالب گفته شده این سوال مطرح می شود که آیا داشتن سیستمی مانند ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت نیاز به سیستم های ضد سرقت دیگری مانند قفل مرکزی درب یا سیستم های دزدگیر دارد؟

به طور خلاصه به سایر سیستم های ضد سرقت نگاه می کنیم.

به طور کلی سیستم های ضد سرقت عبارتند از:

۱٫ قفل مرکزی

۲٫ دزدگیر

۳٫ ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

قفل مرکزی:

در این سیستم زمانی که یکی از درها قفل می شود، درب های دیگر نیز قفل می شوند و بالعکس با باز بودن یکی از درها، درب های دیگر نیز باز می شوند. نیروی لازم برای این عملیات توسط یک موتور الکتریکی تامین می شود که سیگنال های لازم برای فعال یا غیرفعال کردن سیستم را از طریق کنترل از راه دور یا کنتاکت های داخل قفل درب ارسال می کند. با پیشرفت علم و فناوری، این سیستم دیگر به تنهایی قادر به تامین امنیت خودرو نیست و همراه با سیستم های ضد سرقت و ایموبلایزر مورد استفاده قرار می گیرد.

سارقان (سیستم های دزدگیر):

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقتایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

در سیستم های ضد سرقت، یک سری سنسور در خودرو وجود دارد و زمانی که این سنسورها فعال می شوند، سیگنال هایی ارسال می شود که یک سری اقدامات از پیش تعیین شده مانند به صدا درآوردن آژیر، چشمک زدن چراغ ها و ارسال سیگنال هشدار به یک دستگاه را آغاز می کند. از راه دور. این سیگنال ها توسط واحد کنترل مرکزی کنترل می شوند.

سنسورهای این سیستم ها شامل سنسورهای حساس به حرکت (التراسونیک)، سنسورهای درج سوئیچ، سنسورهای حساس به ضربه و در مدل های پیشرفته تر، سنسورهای فشار هوا و سنسورهای محافظ چرخ می باشد.

در این سیستم با فشار دادن دکمه قفل روی ریموت، واحد مرکزی سنسورها را کنترل می کند و همزمان برق کلید قطع می شود و در صورت فعال شدن هر یک از سنسورها، دستگاه زنگ خطر را به صدا در می آورد. دوره از پیش تعیین شده حساسیت سنسورها قابل تنظیم است.

با توجه به مشخصات و امکانات ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت، وجود سیستم ضد سرقت دیگری صرفا جهت اطلاع صاحب خودرو مناسب است. بنابراین داشتن سیستم دیگری علاوه بر ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت می تواند امنیت خودروی شما را افزایش دهد و ارزش خرج کردن را دارد اما باید توجه داشت که آیا سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت مشکلی برای خودرو ایجاد نمی کند. علاوه بر سایر سیستم های ضد سرقت هماهنگ با آنها. در صورت عدم هماهنگی ممکن است برق خودرو مشکل داشته باشد.

در مورد سیستم ایموبلایزر یا کلید ضد سرقت نصب شده روی خودروهای داخلی، اگر می خواهید سیستم ضد سرقت دیگری داشته باشید، این سیستم باید توسط شرکت مورد تایید نصب شده باشد تا مشکلی برای برق خودرو شما پیش نیاید. مشکلاتی مانند قطع شدن یک طرفه چراغ خودرو یا روشن نشدن چراغ ها و غیره.

در زمان تحویل خودرو کد مربوط به سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت از طریق کارت به همراه سوئیچ خودرو به مشتریان داده می شود اما اخیرا به دلایل امنیتی این کد به مشتری داده نمی شود. و تنها در صورت احراز هویت مشتری به عنوان مالک اصلی خودرو و تکمیل نامه مدارک لازم برای این کد در اختیار شما قرار می گیرد.

هنگامی که سوئیچ خودرو گم می شود، برای ساخت سوئیچ جدید، باید کد سوئیچ را یا از طریق وسایل دریافت کنیم ECU یک کد جدید برای سوئیچ تعریف کنید.البته برای خودروهای داخلی بسیار ساده تر است و سازندگان کلید خودرو می توانند بدون آن کار کنندکد دسترسی کلید قبلی را غیرفعال کنید و یک کلید جدید برای خودرو تنظیم کنید.هنگام تعریف سوئیچ برای خودرو می توان همزمان ۵ سوئیچ تعریف کرد که با هر بار تعریف کد جدید کد قبلی در سوئیچ های قبلی دیگر معتبر نخواهد بود و نمی توانند خودرو را روشن کنند.

ترانسپوندر چیست؟

در صورت باز بودن کلید ضد سرقت یا قرار دادن کارت در کارتخوان، کد امنیتی ثبت شده در تراشه توسط آنتن (گیرنده) مخصوص دریافت می شود و پس از تقویت آماده ارسال به واحد کنترل می باشد. (UCH) be made این گیرنده زنگی به عنوان فرستنده زنگی نیز شناخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا