خودرو

اسبک خودرو یا انگشتی چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


مدل یا انگشت خودرو یکی از مهم ترین قطعات در برخی از موتورهای احتراق داخلی مجهز به این قطعه محسوب می شود که خرابی آن منجر به تنظیم نادرست موتور خودرو یا ایرادات جدی تری می شود. در این مقاله از سری مقالات فنی مجله خودرو مکانیک شما را با کارکرد سبک خودرویی (انگشتی) آشنا می کنیم. همچنین علائم آسیب به استایل خودرو را به شما اطلاع خواهیم داد. البته قبل از پرداختن به این سوالات، نحوه عملکرد موتورهای احتراق داخلی را به طور کلی توضیح خواهیم داد.

blankblank

موتورهای احتراق داخلی چگونه کار می کنند؟

موتورهای احتراق داخلی چگونه کار می کنند؟موتورهای احتراق داخلی چگونه کار می کنند؟

یک موتور احتراق داخلی از قطعات مختلفی مانند بلوک سیلندر، میل لنگ، بلبرینگ، شاتون، پیستون و سرسیلندر تشکیل شده است. در ضمن خود سرسیلندر شامل قطعاتی مانند سوپاپ، میل سوپاپ، انگشت (در برخی موتورها) و تپت یا تپت خواهد بود.

blankblank

با چرخاندن کلید استارت، فلایویل متصل به میل لنگ شروع به چرخش می کند و قرقره پیستون های متصل به میل لنگ را در داخل سیلندر به حرکت در می آورد. در عین حال، شفت سوپاپ که به طور معمول نیروی مورد نیاز را از میل لنگ به وسیله زنجیر یا تسمه تامین می کند، می چرخد ​​و نیروی حاصل را از طریق یک انگشت یا فنجان به انتهای میل سوپاپ منتقل می کند.

به این ترتیب و طبق محاسبات در زمان های مقرر، دریچه های هوا باز شده و هوای مورد نیاز موتور که در وسط با سوخت مخلوط شده است، وارد سیلندر می شود. در این مرحله، پیستون در پایین قرار دارد و هنگامی که بالا آمد، مخلوط هوا و سوخت را به شدت متراکم می کند. این ماده متراکم از شمع منفجر می شود و دوباره پیستون را به سمت پایین هل می دهد. در مرحله بعد سوپاپ دود باز می شود و پس از بالا آمدن مجدد پیستون، گازهای خروجی از لوله اگزوز خارج می شوند. این فرآیند مکش، فشرده سازی، انفجار و اگزوز به طور مداوم در موتور انجام می شود و میل لنگ را می چرخاند. نیروی حاصل از چرخش میل لنگ توسط گیربکس به چرخ ها منتقل می شود و خودرو حرکت می کند.

علامت یا انگشت سبک خودرو در سرسیلندر

علامت یا انگشت سبک خودرو در سرسیلندرعلامت یا انگشت سبک خودرو در سرسیلندر

به طور خلاصه باید گفت که انگشت وظیفه انتقال نیروی میل بادامک به انتهای سوپاپ ها را بر عهده دارد تا در زمان مشخص شده باز شوند. البته در بسیاری از موتورهای امروزی اهرم حذف شده است و در عوض بادامک های میل بادامک مستقیماً نیروی خود را به شیر سوپاپ وارد می کنند. اما به هر حال باز هم می توان وجود کثیفی را در برخی موتورها مشاهده کرد.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • همچنین در اکثر موتورهای جدید میل سوپاپ روی سر سیلندر قرار دارد و بادامک‌های آن مستقیماً به انتهای انگشت یا بازو ضربه می‌زنند و در نتیجه سوپاپ‌ها را باز و بسته می‌کنند. در این نوع موتورها معمولاً اسپیسرها توسط شفت اسپیسر به سر سیلندر ثابت می شوند. اما در موتورهای میل بادامک بالای سر، میل بادامک روی سر سیلندر وجود ندارد و در بلوک سیلندر تعبیه شده است. بنابراین نیروی آن به کمک میله های بلند به انتهای میله یا انگشت خودرو منتقل می شود و سپس به انتهای میل سوپاپ می رسد.

    انگشت در سر سیلندرانگشت در سر سیلندر

    لازم به ذکر است که تنظیم فاصله بین بادامک و انتهای پایه یا نوک و انگشت سوپاپ به دو صورت مکانیکی (با پیچ تنظیم) و یا روغن هیدرولیک انجام خواهد شد. در سیستم روغن، این فاصله به طور خودکار تنظیم می شود و موتور با صدای کمتر و روان تر به کار خود ادامه می دهد، اما در مکانیزم دستی گاهی اوقات لازم است تعمیرکار به طور آزمایشی فیلر را گرفته و فاصله انتهایی را تنظیم کند. اهرم و بادامک میل سوپاپ باعث می شود موتور با صدای کمتر و قدرت بیشتر کار کند. در برخی سیستم ها در زیر فونت از مکانیزم پشتی استفاده می شود که قطعات فلزی شبیه باتری ساعت مچی است. موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو ۴۰۵ از این مکانیزم برای تنظیم فاصله بین بادامک و میل سوپاپ استفاده می کند. پرایدهای قدیمی از سیستم پر کردن دستی استفاده می کردند و اکثر موتورهای جدید مجهز به شیر روغن هستند.

    علائم شکست سبک

    علائم شکست سبکعلائم شکست سبک

    با توجه به توضیحات ارائه شده مشخص است که هرگونه آسیب به استایل خودرو باعث اختلال در تنظیمات بسته شدن بازوی سوپاپ می شود. بنابراین به طور کلی تنظیمات موتور نیز خارج از حالت استاندارد است و در نتیجه شاهد نقص یا به عبارتی سه موتور در حال کار که استایل آنها آسیب دیده است، خواهیم بود. کاهش قدرت و کشش موتور نیز از علائم این عیب است.

    همچنین اگر سیستم جرقه زنی خودرو به طور کامل از کار بیفتد، موتور دیگر روشن نمی شود; زیرا هیچگونه سوخت و هوا وارد سیلندر نمی شود و در نتیجه فرآیند مکش و انفجار صورت نخواهد گرفت. در مقیاس کوچکتر، اگر انگشتان دچار مشکل شوند، تنظیمات بالابر سوپاپ بهم ریخته و موتور با نویز و لرزش بیشتری به کار خود ادامه می دهد. شنیدن صداهایی مانند تیک تیک یا تق تق از کنار سر سیلندر می تواند نشانه دیگری از نقص باشد.

    نتیجه

    مدل ماشین یا مدل پنجه چیست؟مدل ماشین یا مدل پنجه چیست؟

    با توجه به توضیحات داده شده باید گفت که سبک خودرو نقش مهمی در تیونینگ موتور و در واقع کل فرآیند روشن شدن موتور خواهد داشت. البته همانطور که گفته شد امروزه بسیاری از موتورها انگشت ندارند و میل بادامک برای بستن سوپاپ ها مستقیماً به انتهای میله فشار می زند. در هر صورت با موتورهای مجهز به سیستم فینگر لازم است پرکننده های دوره ای در مدل های دستی (مانند پرایدهای قدیمی) و همچنین تعویض به موقع روغن در مدل های مجهز به فنرهای تیپ و هیدرولیک (مانند تندر ۹۰) انجام شود. به طوری که این قسمت مهم سرسیلندر همیشه در تنظیمات صحیح خود قرار دارد و موتور خودرو با صدای کمتر و نرمی بیشتر به کار خود ادامه می دهد تا از آسیب دیدن سایر قسمت ها جلوگیری شود.

    ادامه مطلب

    • در مورد توقف یا از کار افتادن موتور چه می دانید؟
    • لوازم یدکی مورد علاقه سارقان!
    • آشنایی با اصطلاحات آیرودینامیک خودرو
    • دریفت و آنچه باید در مورد آن بدانید
    • آشنایی با انواع سقف خودرو
    • آشنایی با اجزای سیستم گازسوز خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا