خودرو

از چه مکمل های سوخت برای خودرو خود استفاده کنیم؟ آپدیت ۱۴۰۳


افزودنی های سوخت از جمله محصولاتی هستند که به شدت تبلیغ می شوند. با توجه به ابهامات فراوانی که در مورد استفاده و کارایی افزودنی های سوخت در بازار وجود دارد، در این مقاله از سری مقالات مجله مکانیک خودرو محمب، قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که از چه مواد افزودنی سوختی برای خودروی خود استفاده کنید.

وقتی به پمپ بنزین می روید باید با پیشنهاد خرید سوخت از اپراتور مواجه می شدید. تولیدکنندگان و فروشندگان افزودنی های سوخت خودرو معمولا ادعا می کنند که استفاده از افزودنی ها باعث کاهش مصرف سوخت می شود، اما جدای از درستی یا نادرستی چنین ادعایی، ویژگی های افزودنی های سوخت خودرو به این محدود نمی شود.

در واقع انواع مختلفی از افزودنی های سوخت خودرو در بازار موجود است که بر اساس ترکیبات و تاثیری که بر عملکرد خودرو می گذارند با یکدیگر تفاوت دارند. اگر در خرید مکمل سوخت مناسب برای خودرو خود تردید دارید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

انواع افزودنی های سوخت

انواع افزودنی های سوختانواع افزودنی های سوخت

همانطور که می دانید برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که به تولید مواد افزودنی سوخت خودرو می پردازند، اما صرف نظر از شرکت سازنده، انواع مختلفی از افزودنی های سوخت وجود دارد که هر کدام برای نوع خاصی از خودرو مناسب می باشند. علاوه بر این، قبل از انتخاب ماده افزودنی سوخت، سطح کارکرد یا به عبارتی عمر خودرو را نیز باید در نظر گرفت.

اولین چیزی که هنگام خرید افزودنی های سوخت باید به آن توجه کنید اصالت آن است. زیرا خرید افزودنی سوخت تقلبی علاوه بر بی تاثیری در بهبود عملکرد خودرو، می تواند به قطعات موتور و سیستم سوخت رسانی آسیب برساند. در زیر، ویژگی‌های مشترک و همچنین تفاوت‌های بین انواع مختلف افزودنی‌های سوخت خودرو را توضیح می‌دهیم تا بتوانید به راحتی افزودنی مناسب را برای خودروی خود انتخاب کنید.

مواد افزودنی شوینده و افزودنی های عملکرد موتور

در ادامه مقاله “از چه مواد افزودنی سوختی برای خودروی خود استفاده کنیم” قصد داریم شما خوانندگان عزیز را با انواع افزودنی های موجود در بازار آشنا کنیم. تمام افزودنی‌های سوخت خودرو برای بهبود و ارتقای ویژگی‌های فنی خودرو تولید می‌شوند و به طور کلی به دو دسته اصلی افزودنی‌های شوینده و افزودنی‌های غیر شوینده تقسیم می‌شوند:

مواد افزودنی برای مواد شوینده

مواد افزودنی برای تمیز کردن انژکتورهای سوختمواد افزودنی برای تمیز کردن انژکتورهای سوخت

برخی از مکمل ها بر پاکسازی تمرکز دارند. به این معنی که فرمول به کار رفته در آنها قسمت های مختلف سیستم سوخت مانند سوپاپ ها، انژکتورها و کاربراتورها را تمیز می کند. یکی دیگر از ویژگی های این افزودنی ها کاهش رسوب روی قطعات خودرو است. به این ترتیب افزودنی های پاک کننده به طور همزمان قطعات سیستم سوخت را تمیز کرده و روند آلودگی مجدد آنها را کند می کنند. برخی از انواع افزودنی های شوینده دارای موادی هستند که فرآیندهای منجر به خوردگی قطعات را کاهش می دهند.

افزودنی های غیر شوینده

برخی از انواع دیگر افزودنی های سوخت خودرو، افزودنی هایی هستند که برای بهبود عملکرد موتور تولید می شوند. این افزودنی ها معمولا هیچ خاصیت پاک کنندگی ندارند و تنها بر روی عملکرد موتور خودرو و نحوه مصرف سوخت تمرکز دارند.

اما موضوع به همین جا ختم نمی شود، زیرا افزودنی های شوینده و افزودنی هایی که برای بهبود سوخت کار می کنند انواع مختلفی دارند. از آنجایی که انتخاب ماده افزودنی مناسب خودرو بسیار مهم است و افزودنی خریداری شده باید با مشخصات خودرو مطابقت داشته باشد، در زیر به معرفی انواع افزودنی خودرو می پردازیم.

افزودنی های افزایش سوخت (تصفیه گاز)

عملکرد بهبود دهنده های سوخت افزایش کیفیت بنزین در باک است. این مکمل ها معمولا جزو ارزان ترین مکمل های موجود در بازار هستند و استفاده از آنها بسیار رایج است.

نکات مهم در مورد افزودنی های افزایش سوخت

  • با بهبود کیفیت سوخت خودرو، این نوع افزودنی‌ها باعث می‌شوند که بیشتر روی یک باک سوخت حرکت کنید. این مشکل لزوماً به معنای صرفه جویی در هزینه نیست، زیرا مقدار پولی که برای خود می پردازید چندین برابر هزینه استفاده از بنزین معمولی خواهد بود!
  • افزودنی های بهبود یافته از لوله های سیستم سوخت رسانی در برابر یخ زدگی در زمستان محافظت می کند.
  • روش استفاده از این افزودنی ها به این صورت است که ابتدا باید افزودنی را داخل مخزن بریزید و سپس مخزن را پر کنید.
  • مواد افزودنی برای تمیز کردن انژکتورهای سوخت

    افزودنی های پاک کننده انژکتور همانطور که از نامشان پیداست وظیفه نظافت سیستم انژکتوری خودرو را بر عهده دارند. رسوب و کثیفی ایجاد شده در انژکتور باعث اختلال در فرآیند سوخت رسانی و کاهش راندمان این سیستم می شود. افزودنی نمک انژکتور با تمیز کردن قسمت های مختلف انژکتور حداکثر عملکرد سیستم سوخت را بازیابی می کند.

    نکات مهم در مورد انژکتورها

    انژکتورهای نمکانژکتورهای نمک

    • به دلیل پایداری بالای این نوع مکمل ها، نیازی به استفاده مداوم از آنها نیست.
    • هنگام تعویض روغن بهتر است از انژکتور نمک استفاده کنید. یعنی هر بار که نیاز به تعویض روغن موتور است، نمک انژکتور را داخل باک بریزید.
    • به دلیل هزینه بالای مکمل های نمکی تزریقی، استفاده از آنها چندان مقرون به صرفه نیست.
    • مکمل های تقویت کننده اکتان

      این نوع افزودنی ها با افزایش عدد اکتان بنزین به عملکرد بهتر موتور کمک می کنند. اکتان بوسترها قدرت شستشوی زیادی ندارند و در نهایت دریچه های ورودی را خیلی کم تمیز می کنند.

      تقویت کننده اکتانتقویت کننده اکتان

      نکات مهم در مورد اکتان بوستر

      • اکثر خودروهای معمولی و متوسط ​​نیازی به اکتان بوستر ندارند. زیرا موتور آنها طوری طراحی شده است که با بنزین بی کیفیت کار کند. اما در مورد خودروهای قدرتمندتر یا خودروهایی که موتور آنها توربوشارژ است، استفاده از اکتان بوستر توصیه می شود.
      • به طور پیش فرض، بنزین سوپر دارای رتبه اکتان بالاتری نسبت به بنزین معمولی است. به همین دلیل در صورت استفاده از بنزین فوق العاده، نیازی به افزودن این نوع مواد افزودنی نخواهید داشت. اما اگر به بنزین سوپر دسترسی ندارید و باید از بنزین معمولی استفاده کنید، استفاده از اکتان بوستر می تواند به عملکرد بهتر موتور خودروی شما کمک کند.
      • قبل از پر کردن مخزن باید اکتان بوستر اضافه شود.
      • افزودنی تثبیت کننده سوخت

        اگر بنزین برای مدت طولانی در باک بماند، کیفیت آن کاهش می یابد. این کاهش کیفیت به دلیل تجزیه بنزین ذخیره شده در باک است و نتیجه آن تشکیل رسوبات و مواد چسبنده است. در نهایت رسوب این لخته ها در قسمت های مختلف سیستم سوخت رسانی خودرو باعث اختلال در عملکرد آن سیستم می شود.

        مقالات زیر را حتما بخوانید
        • تغییر شماره ثبت
        • راهنمای خرید دست دوم
        • تثبیت کننده های سوخت برای جلوگیری از بدتر شدن کیفیت بنزین در باک تولید می شوند. این افزودنی ها تشکیل مواد لاک مانند را کند می کنند و در نتیجه از سیستم سوخت محافظت می کنند.

          مواد افزودنی برای سوخت دیزل

          مواد افزودنی برای سوخت دیزلمواد افزودنی برای سوخت دیزل

          از آنجایی که سوخت دیزل سنگین تر از بنزین است و فرآیندهای کمتری را پشت سر گذاشته است، خودروهای دیزلی به مواد افزودنی سوخت بیشتری نیاز دارند. افزایش پایداری سوخت، افزایش عدد ستان و جلوگیری از یخ زدن سوخت در دماهای پایین از جمله ویژگی هایی است که در افزودنی های سوخت دیزل وجود دارد.

          آیا از افزودنی های خودرو استفاده کنیم یا نه؟

          اگر یک ماشین قدیمی با کاربراتور دارید یا موتور ماشین شما خیلی بزرگ نیست، استفاده از اکتان بوستر را توصیه نمی کنیم. زیرا خودروی شما نیازی به اکتان بالا ندارد و خرید یک ماده افزودنی تاثیر چندانی بر عملکرد خودروی شما نخواهد داشت. از طرفی استفاده از اکتان بوستر بنزین برای خودروهای مدرن و توربوشارژ کاملا موثر است. در واقع اثرات استفاده از اکتان بوستر در خودروهایی که به بنزین با درجه اکتان بالاتر از ۹۸ نیاز دارند کاملا مشهود خواهد بود.

          اگر خودروی شما از سوخت دیزل استفاده می کند، حتما از افزودنی های سوخت دیزل استفاده کنید زیرا همانطور که قبلا ذکر شد، خودروهای دیزلی برای کارکرد بهتر به مواد افزودنی نیاز دارند. در نهایت، اگر از جنبه مالی مشکل ایرادی ندارید، توصیه می شود با استفاده از مواد افزودنی شوینده، عمر مفید سیستم سوخت خودرو خود را افزایش دهید.

          خلاصه بررسی افزودنی های سوخت

          در پایان مقاله “از چه مواد افزودنی سوختی برای خودروی خود استفاده کنیم” بهتر است بدانید که اگرچه اکثر تبلیغات افزودنی ها چندان صحت ندارند، اما همچنان استفاده از آنها در بهبود عملکرد خودرو مفید خواهد بود. برای بهره مندی از ویژگی های مثبت افزودنی های خودرو، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود. زیرا اگر افزودنی های تقلبی یا افزودنی های مناسب خودرو انتخاب نشود، جدا از صرف هزینه می تواند برای خودرو مضر باشد. حرف آخر این است که قبل از خرید یک افزودنی سوخت خودرو، درباره سازنده و همچنین فروشگاه های افزودنی سوخت تحقیق کنید تا بتوانید نمونه اصلی و مناسب خودروی خود را خریداری کنید.

          بیشتر بخوانید:

          • دلایل مصرف بالای سوخت خودرو
          • همه چیز درباره کولر خودرو; ۹ نکته برای تقویت کولر خودرو
          • این ۶ افسانه مصرف سوخت را کنار بگذارید
          • راه های کاهش مصرف سوخت در زمستان
          • عوامل موثر بر مصرف سوخت خودرو
          • بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا