خودرو

اجرت و هزینه تعویض روغن موتور خودرو آپدیت ۱۴۰۳

قیمت تعویض روغن موتور خودرو در سال ۱۴۰۲ نسبتاً افزایش یافته است و دیگر نمی توان برای هزینه تعویض روغن به قیمت های قبلی اتکا کرد. متعاقباً هزینه تعویض روغن در نمایندگی سایپا و همچنین هزینه تعویض روغن در نمایندگی ایران خودرو نیز افزایش و قیمت ها نسبت به سال گذشته افزایش یافت. به طور کلی، معمولاً برای مشتریان مقرون به صرفه تر است که به جای مراجعه به نمایندگی، خودروی خود را در تعویض روغن مورد تایید شهر انجام دهند. جدول زیر میانگین هزینه تعویض روغن موتور خودروی ۱۴۰۲ را نشان می دهد.

نوع کالا یا خدمات

محدوده هزینه یا قیمت متوسط ​​(تومان)

قیمت تعویض روغن پراید شامل ۴ لیتر روغن ۲۰w-50 ایرانی و فیلتر روغن می باشد.توجه: از ظرف ۴ لیتری معادل نیم لیتر است که باید به مشتری برگردانده شود یا از قیمت آن کسر شود. ۸۰۰۰۰+۴۰۰۰۰۰
تیبا، پراید یورو۴، ساینا، قیمت تعویض روغن سریع شامل ۴ لیتر روغن ایرانی ۱۰w-40 و فیلتر روغن می باشد. (احتیاط: از ظرف ۴ لیتری حدود نیم لیتر هزینه اضافه دریافت می شود که باید به مشتری برگردانده شود یا از آن کسر شود) ۵۵۰۰۰۰ + ۱۰۰۰۰۰
هزینه تعویض روغن موتور ماشین ۴۰۵ سمند معمولی و پارس معمولی با موتور ۱۸۰۰ شامل ۴+۰٫۵ لیتر روغن ایرانی ۲۰w-50 و فیلتر روغن ۶۵۰۰۰۰ + ۸۰۰۰۰
هزینه تعویض روغن ۲۰۶ تیپ ۵ و ۴۰۵ slx و پارس tu5 (شامل ۴ لیتر روغن ایرانی ۱۰w-40 و فیلتر روغن) ۵۹۰۰۰۰ + ۷۰۰۰۰
هزینه تعویض روغن ال ۹۰ ساندرو و …. (شامل ۴+ ۰٫۸ لیتر روغن ایرانی ۱۰w-40 و فیلتر روغن) ۷۵۰۰۰۰ + ۱۰۰۰۰۰
هزینه تعویض روغن موتور سمند ef7 دنا پلاس ساده و …. (شامل ۴+۱٫۵ لیتر روغن ایرانی ۱۰w-40 و فیلتر) ۸۰۰۰۰۰+ ۷۰۰۰۰
قیمت تعویض روغن ۲۰۶ نوع دو و سه شامل ۳٫۵ لیتر روغن و فیلتر روغن ۲۰w-50 ۶۰۰۰۰+۴۰۰۰۰۰

لازم به ذکر است که هزینه تعویض روغن معمولا توسط کارگاه دریافت نمی شود و فقط هزینه روغن و فیلترها از مشتری دریافت می شود. اما شاید برخی از مراکز خدماتی که سرویس و تعویض روغن را ارائه می دهند مبلغی نه چندان زیاد ۱۰۰ هزار تومانی به عنوان کارمزد دریافت کنند.

 

 

کدام روغن برای خودروهای داخلی مناسب است؟

توجه داشته باشید که برای تشخیص روغن مناسب خودروهای داخلی باید این موضوع را از خودروساز جویا شوید. اما به طور کلی برای خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ GLX، سمند معمولی و پژو پارس معمولی که دارای موتور ۸ سوپاپ از نوع غیر هیدرولیک هستند، از روغن با ویسکوزیته ۲۰w-50 استفاده می شود. بدیهی است که هر چه شاخص API بالاتر باشد، روغن روان کننده برای وسیله نقلیه شما مناسب تر است. همچنین مدل های قدیمی پراید از جمله اکثر مدل های قبل از ۱۹۹۰، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ با موتور TU3 که از نوع موتور غیر هیدرولیک هستند، معمولا از روغن موتور ۲۰W-50 استفاده می کنند.

مدل هایی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۴۰۵ SLX، پژو پارس LX و همچنین سمند ef7، خانواده دانا و … که همگی از نوع هیدرولیک هستند از روغن موتور ۱۰W-40 استفاده می کنند. لازم به ذکر است که برای مناطق بسیار سرد و کوهستانی و یا فصول سرد در مناطق سردسیر می توان از روغن هایی با ویسکوزیته کمتر استفاده کرد. با این حال، مجدداً تأکید می کنیم که روغن موتور مناسب خودروی خود را از سازنده خودرو مربوطه استعلام کنید تا موتور وسیله نقلیه شما همیشه در بهترین حالت و سلامت کامل به کار خود ادامه دهد.

 

 

 

ویسکوزیته روغن

ویسکوزیته یک ماده پارامتری است که مقاومت آن ماده را در برابر جریان نشان می دهد. این پارامتر که به عنوان ویسکوزیته نیز شناخته می شود، یکی از مهم ترین پارامترهایی است که در انتخاب روغن موتور به آن توجه می شود. ویسکوزیته در سیالات به دلیل جاذبه بین مولکولی ایجاد می شود و با دما رابطه معکوس دارد، بنابراین با افزایش دما ویسکوزیته سیالات کاهش می یابد، به عبارت دیگر روغن موتور با ویسکوزیته بالاتر روانکاری بهتر و عملکرد روانتر موتور خودرو را در پی خواهد داشت. اما پس از استارت زدن خودرو، چنین روغن هایی زمان بیشتری طول می کشد تا به تمام اجزای موتور برسند و در همه جا به گردش درآیند.

از طرفی روغن موتور با ویسکوزیته پایین در مدت زمان کمتری پس از روشن شدن موتور به تمام اجزای موتور می رسد و در واقع موتور خودرو برای مدت زمان کوتاه تری بدون روغن شروع به کار می کند اما در مقابل روغن کاری آنها کمتر می شود!

سطح ویسکوزیته تمامی روغن های موتور موجود در بازار بر روی بسته بندی آنها درج شده است و شما می توانید کیفیت و ویسکوزیته روغن مورد نظر خود را تنها با دانستن فاکتورهای API و SAE مشاهده کنید و با توجه به بودجه و نوع خودرو خود بهترین را انتخاب کنید. و دمای متوسط ​​محیط.خرید روغن موتور.

 

شاخص API

راهنمای خرید روغن موتور را با معرفی شاخص API ادامه می دهیم. شاخص API که از عبارت American Petroleum Institute مشتق شده است، یک شاخص بین المللی است که توسط انجمن نفت آمریکا پیشنهاد شده است و نشان دهنده استاندارد کیفیت روغن موتور است. شاخص API با دو حرف انگلیسی روی بطری روغن موتور نشان داده می شود. حرف اول نوع سوخت را نشان می دهد که با C در گازوئیل و S در بنزین نشان داده می شود. حرف دوم نیز سطح کیفی روغن موتور را نشان می دهد که بین A و N متغیر است، هر چه حرف دوم به A نزدیکتر باشد، کیفیت روغن کاهش می یابد. شاخص های قدیمی SA/SB/SC/SD/SE/SF بودند که روغن موتورهای کم کیفیت هستند و فقط در خودروهای قدیمی استفاده می شدند. امروزه سطح کیفی روغن موتور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و خودروهای جدید از روغن موتور با شاخص SJ/SL/SM/SN استفاده می کنند.

البته بهترین روغن موتور برای وسیله نقلیه شما، روغن موتوری است که در دفترچه راهنمای خودرو شما قید شده است، اما بد نیست بدانید که در صورت نیاز می توانید از روغن موتور با سطوح کیفی بالاتر استفاده کنید، اما روغن موتور با کیفیت زیر استفاده نکنید. . به عنوان مثال می توانید به جای SM از روغن موتور با کیفیت SN استفاده کنید زیرا کیفیت این روغن از کیفیت روغن موتور SM بالاتر است و نه تنها به موتور خودروی شما آسیبی نمی رساند بلکه از نظر کیفیت نیز مناسب تر خواهد بود. کیفیت

 

راهنمای خرید روغن موتور

غلظت روغن موتور (SAE)

همانطور که قبلا ذکر شد، ویسکوزیته تاثیر بسزایی در انتخاب نوع روغن موتور دارد. SAE شاخصی است که توسط انجمن یا مهندسان خودرو برای تعیین ویسکوزیته یک روغن موتور استاندارد تعیین می شود. به کمک این نشانگرها می توانید با نگاهی اجمالی به اطلاعات روی بطری روغن موتور و در نظر گرفتن نوع کارکرد موتور و همچنین شرایط آب و هوایی که در آن وجود دارد، غلظت مناسب روغن موتور مورد نظر خود را تعیین کنید. موتور ماشین باید کار کند

 

 

مقدار غلظت را تعیین کنید

برای تعیین غلظت روغن موتور، اعداد و حروف نوشته شده روی روغن موتور اغلب ۱۰W-40 / 05W-40 / SAE: 20W-50 است. شاید در نگاه اول درک چنین اعدادی دشوار به نظر برسد، اما عدد اول قبل از حرف W نشان دهنده ویسکوزیته روغن موتور در دماهای پایین مانند زمستان است، بنابراین هر چه این عدد کوچکتر باشد، روغن موتور نازکتر می شود.

مقدار این عدد می تواند نقش مهمی در سلامت موتور خودروی شما در اولین استارت زدن در روزهای سرد زمستان داشته باشد، زیرا برای روغن کاری موتور در این حالت، روغن موتور باید بسیار نازک باشد تا قطعات موجود در آن را بپوشاند. موتور خوب . غلظت بالای روغن موتور باعث کاهش روانکاری قسمت های داخلی موتور می شود. بنابراین به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که مقدار عددی که قبل از W قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده میزان غلظت روغن و میزان روغن‌کاری اجزای داخلی موتور در اولین استارت است.

 

راهنمای خرید روغن موتور

عدد دوم بعد از حرف W نیز نشان می دهد که روغن موتور مورد نظر می تواند ویسکوزیته خود را در دمای محیط حفظ کند، زیرا با افزایش دمای محیط و افزایش دمای داخل موتور، روغن موتور می تواند بیش از حد نازک شده و چسبندگی خود را از دست بدهد. البته اگر روغن موتور به هر دلیل خاصیت روانکاری یا چسبندگی خود را از دست بدهد، آسیب زیادی به اجزای موتور خودرو وارد می شود. هر چه عدد بعد از حرف W بیشتر باشد، روغن موتور در دماهای بالا چسبندگی و سختی بیشتری خواهد داشت.

 

یک کلاس

ناگفته نماند که در گذشته روغن‌های نسبتاً ارزانی در بازار فروخته می‌شد که فقط در محدوده دمایی خاصی (SAE 30) مؤثر بودند و به همین دلیل به آنها روغن‌های موتور تک گرید یا تک گرید می‌گفتند. با پیشرفت تکنولوژی، مهندسان شرکت های روغن موتور توانسته اند روغن های چند درجه ای تولید کنند که به روغن های چهارفصل نیز معروف هستند. امروزه بیشتر روغن های مورد استفاده امروزه از نوع چند درجه ای هستند و به همین دلیل در برابر دماهای مختلف انعطاف پذیری بالایی دارند. در واقع، تمام روغن‌های موتوری که از عددی مانند ۱۰W-40 برای تعیین ویسکوزیته استفاده می‌کنند، چند درجه هستند.

 

نسبت پایه روغن موتور بر اساس ترکیب

با تحقیق در مورد مواردی که تاکنون در راهنمای خرید روغن موتور ذکر شده است، به راحتی می توان از روی اطلاعات بسته بندی روغن موتور به کیفیت و ویسکوزیته آنها پی برد. از آنجایی که روغن موتور طی فرآیندهای مختلفی تولید می شود، روغن موتور موجود در بازار را بر اساس نوع فرآیند تولید به سه نوع روغن موتور معدنی، روغن موتور نیمه سنتتیک و روغن موتور تمام سنتتیک تقسیم می کنیم.

روغن موتور معدنی

روغن موتور معدنی یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین روغن موتورهای موجود در بازار است که از روغن خام تهیه می شود. این روغن موتورها اغلب هیچ افزودنی ندارند و به همین دلیل فقط برای خودروهای قدیمی و کلاسیک استفاده می شوند.

 

هزینه تعویض روغن موتور خودرو

 

روغن موتور نیمه سنتتیک:

روغن موتور نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن موتور مصنوعی و روغن موتور معدنی است. روغن موتور نیمه سنتتیک تمام مزایای روغن مصنوعی را ندارد اما از کیفیت بالاتری نسبت به روغن موتور معدنی برخوردار است. این نوع روغن موتور نسبت به روغن های مصنوعی هزینه کمتری دارد و عمدتاً در خودروهای ون و SUV استفاده می شود.

 

 

روغن موتور تمام سنتتیک:

آخرین نکته ای که در راهنمای خرید روغن موتور به آن اشاره می شود این است که روغن موتور تمام سنتتیک به صورت شیمیایی و آزمایشگاهی تولید می شود و به همین دلیل نسبت به سایر روغن موتورهای موجود کیفیت بالاتر و قدرت روان کنندگی بیشتری دارد. این نوع روغن موتور به لطف افزودنی های پیشرفته خود رسوبات حاصل از احتراق سوخت را به طور کامل جذب کرده و از خوردگی یا زنگ زدگی فلزات داخل موتور جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا