رپورتاژ آگهی

آپتایم سرور چیست؛ ۵ ابزار حرفه‌ای بررسی آن

برای دانستن این که آپتایم سرور چیست ابتدا باید بدانیم آپتایم به چه معناست؟ آپتایم سرور مدت زمانی است که یک سرور فعال است. آپتایم سرور معمولاً از مفاهیم اندازه گیری داخلی سرور است، یعنی توسط خود سرور گزارش می‌شود. در دسترس بودن درصد زمانی است که در یک بازه زمانی مشخص، در طی آن یک سرور برای هدف مورد نظر خود در دسترس است. در این مقاله به شما خواهیم گفت آپتایم سرور چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

آپتایم (uptime) سرور چیست؟

آپتایم (uptime) سرور چیست؟

حتما تاکنون در خرید سرور اختصاصی یا مجازی به این سوال برخورد کرده اید که آپتایم سرور چیست. Uptime سرور به زمانی اشاره دارد که یک سیستم بدون خاموش شدن یا راه اندازی مجدد در خرید vps اجرا می‌شود. زمان کار سرور کل مدت زمانی است که یک سرور به طور کامل کار می‌کند و در حال اجرا است. server uptime معیاری است که برای نشان دادن عملکرد یک سرور استفاده می‌شود. زمان کار سرور توسط ابزارهای نظارت سرور مانیتور و اندازه گیری می‌شود.

۸۷ درصد از بررسی‌ها درصد ۹۹٫۹۹ درصد را ( که برابر با ۵۲٫۵۶ دقیقه برنامه ریزی نشده برای هر سرور/سالانه خرابی است ) حداقل سطح قابل قبول در دسترس بودن برای سرورها و برنامه های کاربردی مهم می‌دانند.

برای مثال، فرض کنید که یک وب‌سایت بین ساعت ۱:۳۰ صبح تا ۳ بامداد برای تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده آفلاین است. ما می‌خواهیم زمان کار سایت را در طول یک روز مشخص کنیم، بنابراین بیایید معادله را کنار هم بگذاریم.

۲۴ x 60  دقیقه x 60  ثانیه = ۸۶۴۰۰ ثانیه در بازه زمانی معین.

از آن زمان، وب سایت در این مثال برای ۲۲٫۵ ساعت از کل در دسترس بود که معادل ۸۱۰۰۰ ثانیه است.

 

برای محاسبه زمان آپدیت این وب سایت در طول آن روز، ما به سادگی مقدار زمانی که در دسترس بود را بر طول کل دوره تقسیم می‌کنیم و سپس نتیجه را در ۱۰۰٪ ضرب می‌کنیم – مجموع به این صورت است:

(۸۱۰۰۰/۸۶۴۰۰) × ۱۰۰ = ۹۴٫۱۸۵

این بدان معنی است که وب سایت مورد نظر دارای آپتایم ۹۴٫۱۸۵٪ است. این عالی نیست، اما قابل قبول می‌باشد زیرا دوره زمانی بسیار کوتاه بود و به هر حال همه اینها فرضی است!

زمان آپتایم می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد. به عنوان مثال، بیایید یک وب سایت متوسط را مثال بزنیم. چه چیزی می‌تواند اشتباه باشد؟

  • قطع برق
  • خطای سرور
  • انقضای نام دامنه
  • بلایای طبیعی
  • خطای انسانی
  • کد/لینک شکسته
  • یک طرح میزبانی قدیمی‌که دیگر به پهنای باند سایت شما پاسخ نمی‌دهد
  • افزایش ترافیک ناگهانی
  • حملات انکار سرویس توزیع شده مخرب (DDoS)

و…

ابزارهای کاربردی برای بررسی uptime سرور

 

یکی از دستورات مهم مانیتورینگ سرور آپ تایم است. Uptime معیاری است که قابلیت اطمینان و پایداری سیستم را اندازه گیری می‌کند. آپ تایم به عنوان درصد زمانی نشان داده می‌شود که یک سیستم به طور مداوم عملیاتی می‌شود و برای استفاده در دسترس است. هر چقدر زمان آپتایم یک سیستم بالا باشد، نشان می‌دهد که قابل اعتمادتر و پایدارتر است.

 ویندوز

Task manager

ابزارهای کاربردی برای بررسی uptime سرور

Task Manager یک جزء سیستم عامل است که در تمام نسخه های مایکروسافت ویندوز از Windows NT 4.0 و Windows 2000 یافت می‌شود. Task manager به شما این امکان را می‌دهد که هر یک از وظایف (فرآیندها) و عملکرد کلی رایانه را مشاهده کنید. با استفاده از Task Manager، می‌توانید میزان حافظه یک برنامه را مشاهده کنید، یک برنامه را متوقف کنید، و منابع موجود سیستم را مشاهده کنید.

Task FreeDOS  

FreeDOS یک سیستم عامل قدیمی‌است، اما برای بسیاری از افراد جدید است. FreeDOS یک سیستم عامل کامل، رایگان و سازگار با DOS است که می‌توانید از آن برای اجرای بازی های کلاسیک DOS، اجرای نرم افزارهای تجاری قدیمی‌یا توسعه سیستم های جاسازی شده استفاده کنید. هر برنامه ای که روی MS-DOS کار می‌کند باید روی FreeDOS نیز اجرا شود. با Task FreeDOS  امکان بررسی آپتایم سرور را خواهید داشت.

Systeminfo Command 

اطلاعات پیکربندی دقیق یک رایانه و سیستم عامل آن، از جمله پیکربندی سیستم عامل، اطلاعات امنیتی، شناسه محصول و ویژگی های سخت افزاری (مانند RAM، فضای دیسک، و کارت های شبکه) را نمایش می‌دهد.

لینوکس

Uptime

لینوکس

در سیستم‌های لینوکس، اطلاعات ارزشمند سیستم مانند فرآیندهای در حال اجرا و استفاده از منابع را گزارش می‌کند. فعالیت پردازنده و وظایف مدیریت شده توسط هسته را در زمان واقعی نشان می‌دهد. این یکی از ابزارهای اصلی برای مدیران سیستم است.

proc/uptime 

یکی از  دستورات proc برای آپ تایم است. Uptime معیاری است که قابلیت اطمینان و پایداری سیستم را اندازه گیری می‌کند. proc/uptime   به عنوان درصد زمانی نشان داده می‌شود که یک سیستم به طور مداوم عملیاتی می‌شود و برای استفاده در دسترس است. اگر زمان آپتایم یک سیستم بالا باشد، نشان می‌دهد که قابل اعتمادتر و پایدارتر است.

نتیجه گیری

Uptime، در اصل به میزان ساعاتی که یک وب سایت یا سرویس آنلاین راه اندازی شده و در دسترس کاربران است، اشاره دارد.

Uptime معمولاً به صورت درصد بیان می‌شود – ۹۹٫۹٪ به طور کلی هم استاندارد صنعت و هم حداقلی است که همه وب سایت‌ها باید به آن دست یابند.

همچنین Uptime معیاری کلیدی برای قابلیت اطمینان و قابلیت پایداری است، بنابراین فاکتور مهمی‌است که نه تنها در مورد وب سایت خود، بلکه هنگام تصمیم گیری و راه اندازی نرم افزار و سایت خود باید در نظر بگیرید. چه این یک برنامه کاربردی مانند یک ابزار بازاریابی ایمیلی باشد یا یک ارائه دهنده میزبانی وب سایت شما.

جهت اطلاعات و راهنمایی بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجرب وب رمز تماس حاصل نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا