خودرو

آشنایی با انواع سقف خودرو آپدیت ۱۴۰۳


در ابتدا ممکن است فکر کنید که سقف اکثر خودروهای موجود در بازار فقط به همان شکل متالیک و ثابت ساخته شده است. اما باید بدانید که سقف خودرو، سانروف، سانروف و … انواع مختلفی دارد که در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو با مکانیک توضیح و توضیح داده خواهد شد; بنابراین برای آشنایی با انواع سقف خودرو با مکانیک اقدام کنید.

blankblank

انواع سقف خودرو

اساساً سقف خودروها به دو صورت عمده طبقه بندی می شوند:

  • سقف ثابت (فلزی)
  • سانروف (فلزی یا پارچه ای)
  • در مورد سقف ثابت، تکلیف روشن است و بخش بزرگی از خودروها در جاده ها و شهرهای کشورمان این نوع سقف را بالای سر سرنشینان خود دارند. اما خودروهای روباز که معمولاً به عنوان کروک یا کانورتیبل شناخته می شوند، در دو مدل بالاپوش سخت و رویه نرم عرضه می شوند.

    blankblank

    انواع سقف خودروانواع سقف خودرو

    سقف سخت همانطور که از نامش پیداست از فلز محکم ساخته شده است. در واقع خودروهایی از نوع کروک باز که دارای سقف فلزی جمع شونده هستند به عنوان هاردتاپ شناخته می شوند. سیستم سقف جمع شونده سقف سخت وزن بیشتری دارد و مکانیزم پیچیده تری از نظر مکانیکی و الکترونیکی دارد. اما از نظر ایمنی، امنیت و حفاظت در موقعیت مناسب تری قرار می گیرد.

    اما به مدل هایی که سقف نرم دارند سقف جمع شونده می گویند که از پارچه یا برزنت ساخته می شود. این نوع سقف ها وزن کمتری دارند و مکانیسم تا شدن آنها ساده تر است. آنها همچنین هزینه های تولید کمتری را در فرآیند تولید به تولید کننده تحمیل می کنند و بنابراین قیمت پایین تری دارند. با این حال، در برابر سرقت، نفوذ آب، بادهای شدید و فرسودگی، آنها نسبت به سقف های سخت رتبه بندی می شوند.

    منهول چیست و چه انواعی دارد؟

    منهول چیست و چه انواعی دارد؟منهول چیست و چه انواعی دارد؟

    چندین دهه از اولین سانروف استفاده شده بر روی سقف خودرو می گذرد. این پنل شیشه ای یا فلزی در سقف ثابت خودرو تعبیه می شود تا جریان نور یا هوا از بالا وارد خودرو شده و شرایط مطلوب تری را برای سرنشینان داخل محفظه ایجاد کند.

    مقالات زیر را حتما بخوانید
    • تغییر شماره ثبت
    • راهنمای خرید دست دوم
    • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
    • این سقف جمع شونده معمولا قابلیت باز و بسته شدن به صورت دستی یا برقی را دارد و انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح مختصر آن ها می پردازیم.

      دریچه پاپ آپ

      این نوع سانروف ها با باز شدن از پنل فلزی سقف خودرو فاصله گرفته و به سمت بالا حرکت می کنند. کاربر می تواند با فشار دست پانل سقف را به سمت بالا حرکت دهد تا جریان هوا از طریق دریچه ایجاد شده وارد کابین شود. ناگفته نماند که نصب این سقف به دلیل هزینه نسبتا بالای آن و امکان تغییر خصوصیات فیزیکی سقف توصیه نمی شود.

      اسپویلر پنجره

      اسپویلر پنجرهاسپویلر پنجره

      این نوع سانروف با باز شدن به حالت زاویه دار به عقب حرکت می کند و در سقف خودرو دریچه ای برای هوا و نور مستقیم ایجاد می کند. اکثر سانروف های دارای اسپویلر به صورت الکترونیکی باز و بسته می شوند و عمدتاً در خودروهای کوچک استفاده می شوند.

      دریچه توکار

      دریچه توکاردریچه توکار

      پانل سانروف داخلی به شکاف تعبیه شده در سقف خودرو می لغزد و در نتیجه سانروف باز می شود. بر این اساس سقف چنین خودروهایی کمی ضخیم تر از حد معمول ساخته شده است. ناگفته نماند که سانروف توکار ابتدا به صورت فلزی تولید شد اما در شرایط فعلی از انواع شیشه ای آن بیشتر استفاده می شود.

      دریچه تاشو

      دریچه تاشودریچه تاشو

      سانروف های تاشو معمولاً از برزنت ساخته می شوند و به صورت دستی یا برقی باز و بسته می شوند. پانل پارچه ای روی این سانروف پس از باز شدن تا می شود و در حالت بسته روی سانروف قرار می گیرد.

      نورگیر متحرک

      این نوع سانروف ها به طور کامل توسط کاربر از سقف جدا می شوند و معمولاً از نظر اندازه بزرگتر از سایر انواع سانروف هستند.

      شیبده یا سقف پانوراما (پانوراما)

      اصولاً اگر قسمت بزرگی از سقف خودرو به جای فلز از شیشه بادوام ساخته شده باشد به آن سقف پانوراما می گویند. حال اگر این سقف قابلیت جابجایی و باز شدن داشته باشد به آن سقف پانورامیک نیز می گویند. پانل سقف پانوراما معمولاً در اتومبیل های کوچکتر استفاده می شود. اما SUV های بزرگ به دو پنل پانوراما مجهز خواهند شد. سانروف پانوراما معمولاً امکان بسته شدن برقی را دارد.

      سانروف چیست و چه تفاوتی با سانروف دارد؟

      سانروف چیست و چه تفاوتی با سانروف دارد؟سانروف چیست و چه تفاوتی با سانروف دارد؟

      در قسمت آخر این مقاله بهتر است به دریچه و تفاوت آن با هاچ اشاره کنیم. مونروف در واقع نوعی سانروف است که فقط از شیشه های رنگی ساخته شده و مکانیسم باز و بسته شدن آن نیز توسط سیستم الکترونیکی کنترل می شود. برخلاف سانروف ها، همانطور که گفته شد، سانروف ها معمولاً از فلز و شیشه ساخته می شوند. همچنین مکانیسم بسته شدن مجدد آنها دستی یا برقی خواهد بود. با این حساب سانروف نوع پیشرفته تری از سانروف محسوب می شود و امروزه در بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار می گیرد.

      ادامه مطلب

      • آشنایی با اجزای سیستم گازسوز خودرو
      • کارکرد SASAT در خودرو چیست؟
      • آموزش رانندگی با لاستیک پنچر شده
      • پنج راه حل ساده برای افزایش عمر لاستیک خودرو
      • یدک کشی شاسی خودرو چیست و چگونه انجام می شود؟
      • ده خطر چرخ های خودرو را تهدید می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا