خودرو

آشنایی با اجزای سیستم گازسوز خودرو آپدیت ۱۴۰۳


قیمت بالای بنزین، همراه با مواردی مانند افزایش آلودگی محیط زیست، باعث شده است که برخی کشورها به سمت سوخت های جایگزین با قیمت پایین تر و کم آلایندگی روی آورند. همانطور که می دانید کشور ما نیز از بزرگترین منابع گازی جهان برخوردار است و به همین دلیل پتانسیل بالایی برای استفاده از این هیدروکربن طبیعی به عنوان منبع انرژی برای خودروهای احتراق داخلی وجود دارد.

از چند سال پیش استفاده از سوخت گاز طبیعی در خودروهای تولید داخل آغاز شد و بسیاری از این محصولات با سیستم دوگانه سوز بنزین و گاز طبیعی CNG وارد بازار شدند. آنها یک مشعل تک موجود را آوردند.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • در حال حاضر بسیاری از خودروهای دوگانه سوز تولید داخل در کشور تردد می کنند و بسیاری از پمپ بنزین ها به این نوع خودروها در جاده های ایران خدمات رسانی می کنند. بنابراین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم، به اجزای سیستم گاز طبیعی خودرو یا CNG نگاه کردیم.

    اجزای اصلی سیستم گاز وسایل نقلیه گاز طبیعی

    در زیر نگاهی کامل به اجزای سیستم بنزین خودرو خواهیم داشت:

    مخزن گاز

    مخزن گازمخزن گاز

    مانند هر سیستم پیشرانه دیگری، سیستم CNG نیز باید انرژی یا سوخت مورد نیاز را در یک منبع ذخیره کند و پس از استفاده از خودرو از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کند. سیستم‌های CNG همچنین دارای مخزن مقاومی هستند که عمدتاً از فولاد مقاوم و ضد زنگ ساخته شده است و می‌تواند تا ۲۰۰ بار فشار را تحمل کند. این قطعه در سری مخازن تحت فشار طبقه بندی می شود و باید از نظر مقاومت در برابر تنش استحکام بسیار بالایی داشته باشد تا خطر انفجار و پارگی به حداقل برسد. همچنین با وجود اینکه اکثر مخازن در کشور فولادی یا فلزی هستند، مخازن تمام کامپوزیت نیز در بازار وجود دارد.

    شیر مخزن

    شیر مخزن در مسیر خروج گاز از مخزن CNG قرار دارد و می تواند مسیر عبور گاز را مسدود کند. در صورت بسته بودن شیر مخزن، مسیر گاز به سایر اجزا و لوله ها قطع می شود. همچنین در صورتی که گاز بیش از حد وارد مخزن شود و فشار از حد استاندارد بالاتر رود، این شیر می تواند گاز اضافی را از طریق شیر تخلیه خود بفرستد و از افزایش فشار داخلی به حد خطرناک جلوگیری کند. همچنین شیر اطمینان حرارتی نصب شده بر روی شیر مخزن در زمان آتش سوزی وارد عمل شده و از خروج گاز و افزایش حجم آتش جلوگیری می کند.

    شیر پرکن CNG (پر کردن)

    این شیر یکی از پرکاربردترین و ضروری ترین قطعات سیستم گازسوز خودروهای CNG می باشد و وظیفه آن هدایت گاز به داخل باک و جلوگیری از خروج مایع از منبع می باشد.

    تنظیم کننده

    تنظیم کنندهتنظیم کننده
    تنظیم کننده

    همانطور که از نامش پیداست، رگولاتور وسیله یا شیر کنترلی است که در مسیر خروج گاز قرار دارد و می تواند فشار سیال را تنظیم کند. به این ترتیب فشار گاز خروجی به میزان مناسب برای احتراق در موتور تنظیم می شود. این قطعه باید مقاومت در برابر خوردگی بالایی داشته باشد و معمولاً از فولاد ضد زنگ یا آلیاژ برنج ساخته می شود.

    رگلاتور مکش یا میکسر یکی از انواع این قطعه است که با توجه به مکش منیفولد گاز دارای دو مرحله کاهش فشار اولیه و یک مرحله تنظیم جریان خروجی از دیافراگم خواهد بود. بدین ترتیب در مرحله اول دیافراگم و فنر فشار گاز را از حدود ۲۰۰ بار به ۴ واحد کاهش می دهند. همچنین در این بین سیستم حرارتی رگولاتور با تبادل حرارت موتور از یخ زدگی این قطعه در حین انبساط گاز CNG جلوگیری می کند.

    در مرحله بعد یک شیر پلاستیکی فشار گاز را از ۴ به ۲٫۱ بار افزایش داده است که البته بسته به مدل و نوع سیستم گاز می تواند به درجات مختلفی تغییر کند. در مرحله سوم فشار گاز خروجی به موتور توسط مکانیزم فنر و دیافراگم اندازه گیری شده و گاز به موتور منتقل می شود. شیر برقی این قسمت نیز در صورت نیاز جریان گاز به موتور را قطع می کند. همچنین پیچ تنظیم دور آرام که میزان جریان گاز را در حالت دور آرام تنظیم می کند و پیچ تنظیم کننده اصلی که برای دبی ورودی به موتور در دورهای بالا استفاده می شود از قطعات اصلی رگلاتور محسوب می شوند.

    سوپاپ دستی داخل محفظه موتور

    سوپاپ دستی داخل محفظه موتورسوپاپ دستی داخل محفظه موتور

    این سوپاپ در محفظه موتور و قبل از رگلاتور قرار می گیرد تا در مواقع لزوم جریان گاز به صورت دستی قطع شود.

    لوله های فشار قوی

    این لوله ها اغلب از فلز بادوام ساخته شده و وظیفه انتقال و هدایت گاز از مخزن به رگلاتور را بر عهده دارند.

    ریل انژکتور گاز

    ریل انژکتور گازریل انژکتور گاز

    این قسمت بلوک مانند شامل انژکتورهای گاز است. گاز از طریق لوله های پلاستیکی وارد آن شده و سپس از طریق انژکتور به موتور فرستاده می شود.

    فیلتر گاز

    برای جلوگیری از ورود ناخالصی ها به ریل انژکتور، از فیلتری برای ته نشینی جریان گاز استفاده می شود.

    نشانگر فشار

    این نشانگر دارای صفحه مدرج است که به صورت استاندارد تا ۲۵۰ بار درجه بندی شده است و فشار گاز در مخزن را به کاربر اطلاع می دهد.

    نازل

    قطعات کوچک لوله مانندی وجود دارند که به منیفولد هوا یا سرسیلندر متصل می شوند و سوخت ورودی از انژکتورها را به داخل سرسیلندر و پشت دریچه هوا هدایت می کنند تا سپس سوخت همراه با هوا وارد سیلندر شود.

    یک مقلد

    یک مقلدیک مقلد

    در خودروهای تک سوختی که بعداً به دوگانه سوز غیر کارخانه تبدیل شدند، از یک قطعه الکترونیکی شبیه جعبه سیاه به نام شبیه ساز برای جلوگیری از فعال شدن انژکتورهای سوخت استفاده می شود. به این ترتیب ریل سوخت بنزین شبیه سازی شده و چراغ هشدار دیگر روشن نخواهد شد و خودروی گازسوز دستی یا غیر کارخانه ای می تواند در حالت CNG مانند شرایط عادی به کار خود ادامه دهد.

    سوئیچ سوخت

    با فشردن این کلید، رانندگان خودروهای دوگانه سوز می توانند سوخت خودرو را از بنزین به بنزین تغییر دهند یا گاز را قطع کرده و دوباره به بنزین تبدیل کنند. این کلید الکترونیکی با بستن مجدد شیر برقی گاورنر و شیر برقی بنزین این عمل را انجام می دهد. نمایش میزان گاز باک با استفاده از چراغ های LED نیز در برخی از مدل های این کلید موجود است.

    نتیجه

    مهمترین اجزای سیستم گازسوز خودرو یا CNG در بالا ذکر شد. همانطور که می دانید امروزه بسیاری از خودروهای تولید داخل به ویژه انواع اقتصادی و نسبتا ارزان به صورت دوگانه سوز و یا بعداً مجهز به سیستم گاز طبیعی توسط مالک به صورت غیرکارخانه ای در مراکز خدمات CNG به بازار عرضه می شوند.

    مهمترین مزیت این سیستم برای مصرف کنندگان آلودگی کمتر و همچنین هزینه بسیار کمتر سوخت CNG نسبت به بنزین است. اما گفته می شود که در دراز مدت این نوع سوخت برای اجزای سرسیلندر مانند سوپاپ ها، بستر سوپاپ ها، راهنماهای سوپاپ و غیره مضر است. اگرچه این موضوع تاکنون به صورت رسمی و آکادمیک مورد تایید قرار نگرفته است و در صورت مصرف متعادل گاز، به احتمال زیاد صاحب خودروی دوگانه سوز به زودی با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد، اما در هر صورت بهتر است به جای موتور از ترکیب بنزین و گاز استفاده کنید یک خودروی دوگانه سوز کمتر در معرض مشکلات ناشی از مصرف بیش از حد گاز طبیعی است.

    ادامه مطلب

    • کارکرد SASAT در خودرو چیست؟
    • آموزش رانندگی با لاستیک پنچر شده
    • پنج راه آسان برای افزایش عمر لاستیکآندرو
    • یدک کشی شاسی خودرو چیست و چگونه انجام می شود؟
    • ده خطر چرخ های خودرو را تهدید می کند
    • گارانتی خودرو در ایران; گفته و ناگفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا