مجله تکنولوژی

چگونه در ویندوز اسکرین شات بگیریم؟ (آموزش در ۵ ثانیه)

اسکرین شات ویندوز می تواند ابزار مفیدی برای بسیاری از کاربران در موقعیت های کاری مختلف باشد، بنابراین ممکن است کاربر بخواهد پس از پرداخت مبلغی به حساب شخص دیگری تراکنش موفقی داشته باشد، در این صورت باید با نحوه گرفتن اسکرین شات در ویندوز آشنا باشد.

روش های مختلفی برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۷ و ۱۰ وجود دارد، اما نکته مهم این است که کدام روش می تواند سرعت بالا و کیفیت عالی ارائه دهد.

گرفتن اسکرین شات در ویندوز می تواند مزایای زیادی برای کاربر داشته باشد، از جمله اگر مشکل یا خطایی رخ دهد که ممکن است در ویندوز با آن مواجه شده باشید و بخواهید کل پیام و اخطارها را به طور واضح برای یک دوست یا یک عیب یاب سیستم ارسال کنید، به راحتی پس از ذخیره اسکرین شات بگیرید و در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

چگونه در ویندوز اسکرین شات بگیریم؟

روش های زیادی برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز وجود دارد، اما مهم نیست که از چه نوع ویندوزی استفاده می کنید، زیرا اسکرین شات ویندوز ساده ترین روش برای استفاده است و نیازی به نصب هیچ برنامه ای ندارد.

نحوه اسکرین شات در وینددوز ۷ و ۱۰

اسکرین شات با دکمه print screen

اولین کاری که باید انجام دهید این است که دکمه اسکرین شات (PrtSC) را روی صفحه کلید خود پیدا کنید و آن را فشار دهید تا کپی مورد نظر خود را به کلیپ بورد منتقل کنید.

ناگفته نماند که این پشتیبانی موقتی است، بنابراین با خاموش و روشن کردن سیستم از حافظه کامپیوتر پاک می شود، پس مراقب باشید که دکمه ریست سیستم را فشار ندهید.

سپس پس از زدن این دکمه باید یکی از برنامه های گرافیکی خود را که ساده ترین و سریع ترین آن Paint است راه اندازی کنید سپس روی صفحه مورد نظر کلیک راست کرده و از منوی باز شده دکمه paste را نیز فشار دهید. با کلیک کردن، می توانید همزمان Ctrl+v را در محل مورد نظر فشار دهید تا تصویر مورد نظر در نرم افزار پیست شود.

توجه داشته باشید که حافظه کلیپ بورد فقط می تواند یک تصویر را در حافظه ذخیره کند و اگر چند بار آن را فشار دهید آخرین وضعیت تصویر ذخیره می شود، می توانید با استفاده از نرم افزار Clipboard Master این مشکل را حل کنید.

در نسخه های قدیمی ویندوز، می توانید کلید Print Screen را روی صفحه کلید خود فشار دهید. (کلمات “Print”، “PrtSc” یا “PrtScn” در صفحه کلیدهای مختلف گنجانده شده است.)

چگونه در ویندوز اسکرین شات بگیریم

اما این کلید در واقع تصویری را در صفحه نمی سازد، بلکه تصویر را برای کپی در برنامه هایی مانند Paint، Paint.NET، Corel Draw یا Photoshop آماده می کند.

بنابراین، برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۷ و ۸، ابتدا باید دکمه Print Screen را فشار دهید، سپس آن را در یک نرم افزار ویرایش عکس مانند Paint یا Photoshop با کلیدهای Ctrl+V قرار دهید تا تصویر در صفحه نمایش ظاهر شود.

نحوه اسکرین شات در ونیدوز ۸ و ۱۰

برخی ابزارهای دیگر با به روز رسانی های قابل توجهی اضافه شدند که ابتدا برای ویندوز ۸٫۱ و سپس برای ویندوز ۱۰ ارائه شدند. در این نسخه از ویندوز، می توانید از کلید Print Screen نیز برای پیست تصویر در ویرایشگر تصویر استفاده کنید (Paint, Paint.NET, کورل دراو یا فتوشاپ).

اما اگر می خواهید سریع اسکرین شات بگیرید، می توانید همزمان دکمه های Windows+Prt Scn را فشار دهید تا عکس در مسیر c:/Users/Your username/Pictures/Screenshots ذخیره شود.

اگر به گزینه بیشتری نیاز دارید، کلیدهای Alt+Print Screen را همزمان فشار دهید، این ابزار نمی تواند همزمان تصویر را برای شما آماده کند، اما می تواند تصویر را در ویرایشگر تصویر کپی کند.

نحوه  اسکرین شات در ویندوز لپ تاپ

برای گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ باید مراقب باشید که روش گرفتن عکس با کامپیوترهای پی سی کمی متفاوت است، بنابراین باید همزمان دکمه های Fn+Printscreen را فشار دهید تا آخرین وضعیت تصویر صفحه در حافظه کلیپ بورد ذخیره شود.

کلید Fn در صفحه کلید لپ تاپ مخفف کلمه Function است که یک کلید ترکیبی است که همزمان با کلیدهای F1 تا F12 استفاده می شود. از جمله اینکه از این کلید برای تغییر روشنایی صفحه نمایش یا کاهش یا افزایش صدای لپ تاپ استفاده می شود.

نحوه اسکرین شات گرفتن از پنجره فعال با Alt + Print Screen

این روش مانند فشار دادن دکمه PrintScreen روی صفحه کلید است با این تفاوت که فقط پنجره فعال را ضبط و ذخیره می کند. بنابراین، در نتیجه، اگر می خواهید فقط از پنجره های فعال اسکرین شات بگیرید، می توانید این کار را به سادگی با فشار دادن کلیدهای Alt + Print Screen انجام دهید.

 

استفاده از نرم افزار Snipping Tool برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز

یکی از نرم افزارهایی که برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۷ و ۱۰ نصب و استفاده می شود، نرم افزار Snipping tool است. این نرم افزار به صورت پیش فرض بر روی تمامی ویندوزهای XP نصب می شود.

از جمله ویژگی های این نرم افزار امکان گرفتن اسکرین شات از صفحه نمایش و پنجره ای است که کار می کند، نحوه کار به این صورت است که کاربر یک ناحیه مستطیل شکل را انتخاب می کند یا به روش دیگری انتخاب می کند. و سپس می تواند تصویر را از محل مورد نظر ذخیره کند.

چگونه در ویندوز اسکرین شات بگیریم

برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز ۷ و ۱۰ با استفاده از این نرم افزار، ابتدا دکمه ویندوز را فشار دهید و سپس از منوی start در کادر جستجوی واقع در پایین سمت چپ، کلمه Sniping tool را جستجو کنید.

پس از اجرای نرم افزار تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد:

اسکرین شات با نرم افزار snipping tool

که شامل ۴ حالت برای گرفتن اسکرین شات است که عبارتند از:

Free frome snip: با انتخاب این حالت می توانید آزادانه هر موضوعی را در صفحه با کشیدن ماوس انتخاب کرده و اسکرین شات بگیرید.

Rectangular Snip: با انتخاب این حالت می توانید تصویر مورد نظر را از یک ناحیه مستطیلی ثبت کنید.

Windows Fragment: در این حالت می توانید تنها از یک پنجره که عملکردهای ویژه ای برای شما دارد عکس بگیرید.

اگر می خواهید از یک پنجره خاص عکس بگیرید، از این گزینه استفاده کنید.

Full-screen Snip: همانطور که از نام آن پیداست، این امکان را به شما می دهد که از پس زمینه یک اسکرین شات کامل بگیرید.

اگر کنجکاوی شما نسبت به این نرم افزار اسکرین شات ویندوز ۷ و ۱۰ زیاد شده است، جالب است بدانید که می توانید از طریق ابزار آن خط بکشید یا متن و … را به تصویر اضافه کنید. در نهایت برای ثبت فایل و ذخیره آن، دکمه های Ctrl+s را به طور همزمان فشار دهید یا بر روی آیکون فلاپی دیسک کلیک کنید.

فیلم آموزش اسکرین شات در ویندوز ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا