اخبار تکنولوژی

رتبه اینترنت ایران باز هم سقوط کرد!

در حالی که روز گذشته وزیر ارتباطات گفته بود مردم به زودی طعم اینترنت پرسرعت را خواهند چشید، امروز بر اساس آخرین گزارش تست سرعت، رتبه ایران در سرعت اینترنت همراه یک رتبه و در اینترنت ثابت ۲ رتبه در آخرین رتبه کاهش یافته است. ماه

به گزارش تجارت نیوز، بر اساس گزارش تست سرعت در اولین ماه سال ۲۰۲۳، میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران ۳۵٫۸۷ مگابیت بر ثانیه و متوسط ​​سرعت اینترنت ثابت ۱۱٫۴۴ مگابیت بر ثانیه بوده است. جایگاه ایران در رده بندی کشورهای دارای بالاترین میانگین سرعت اینترنت همراه با یک پله افت به رتبه ۵۶ و در رتبه بندی اینترنت ثابت با ۲ پله افت در رتبه ۱۴۶ قرار گرفت.

در همین حال، زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تازه ترین سخنان خود گفت: مردم به زودی سرعت بالای اینترنت فیبر نوری را تجربه خواهند کرد. البته این اولین بار نیست که وزیر ارتباطات وعده اینترنت پرسرعت می دهد، اما بعد از گذشت دو سال وضعیت اینترنت در کشور هر روز با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کند.

همچنین توسعه پروژه فیبر نوری در کشور از بدو تأسیس در اولویت وزارت ارتباطات دولت سیزدهم بوده است و با تکمیل این پروژه احتمال می‌رود اینترنت پرسرعت به تمامی کاربران کشور برسد. کشور. اما وزیر ارتباطات قبلاً گفته است که “مردم هنوز این اینترنت پرسرعت را احساس نمی کنند”.

اینترنت در روزهای اخیر چالش های زیادی را پشت سر گذاشته است، به عنوان مثال سرویس ابری کلادفر با افت ۵۰ درصدی ترافیک در کشور مواجه شد و یا در هفته های اخیر اینترنت کل کشور به مدت ۱۰ دقیقه به طور کامل مختل شد. حالا معلوم نیست با وجود این مشکلات در سیستم اینترنت کشور بالاخره مردم می توانند اینترنت پرسرعت را تجربه کنند یا خیر.

امتناع از ورشکستگی اپراتورها با کاهش سرعت اینترنت!

رتبه اینترنت ایران باز هم سقوط کرد

از سوی دیگر کاهش سرعت اینترنت می تواند میزان خرید اینترنت مصرف کنندگان را کاهش دهد و این مشکل به ندرت می تواند باعث کاهش درآمد اپراتورهای اینترنتی در کشور شود. اقتصاد اخیرا در نامه ای به وزیر ارتباطات درباره کاهش ۴۰ درصدی درآمد اپراتورهای موبایل و اینترنت در کشور گفت. اما روز گذشته وزیر ارتباطات این موضوع را تکذیب کرد و گفت: بحث ورشکستگی یا از دست دادن اپراتورها نیست.

به گفته زارع پور به طور میانگین کاهش درآمد اپراتورها از این موضوع کمتر از ۱۵ درصد بوده و مشکل جدی برای آنها ایجاد نکرده است. وزارت ارتباطات و نهاد نظارتی برنامه‌ای را با هدف مشارکت با پلتفرم‌های محلی و مشاغل محلی دنبال می‌کنند تا کاهش ترافیک بین‌المللی را با افزایش ترافیک داخلی جبران کنند.

این نامه رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال به وزیر ارتباطات تأیید نامه هایی بود که سه اپراتور تلفن همراه در کشور یعنی. ایرانسل، شاتل و مبین نت در دی ماه مبنی بر کاهش درآمد پس از فیلترینگ و جبران خسارت به وزارت ارتباطات داده شد که این نامه ها از سوی اپراتورها به رسانه ها ارسال نشد، اما این نامه ها توسط گروه هکری به نام ZZA منتشر شد.

بر اساس این نامه ها، اپراتورها به دلیل تشدید محدودیت ها و فیلترینگ اینترنت متحمل زیان های هنگفتی شده اند. بر اساس این اسناد، ایرانسل از ۸ شهریور تا ۱۶ آبان ۸ هزار میلیارد ریال، شاتل ۶۰ درصد ترافیک و ۴۰ درصد از کل درآمد خود را از دست داده و مبین نت نیز ماهانه ۱۰ میلیارد تومان زیان دیده است.

اما در اینجا این سوال مطرح می شود که چگونه با وجود افت رتبه اینترنت کشور در دو ماه اخیر، درآمد اپراتورها در کشور مانند قبل است، در حالی که کاهش سرعت اینترنت باعث افزایش حجم اینترنت می شود. استفاده های کاربر؛ تخفیف داده شده و بسیاری از مردم بسته های اینترنت بلند مدت نمی خرند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا